විශේෂාංග
ප්රහාරක ගුවන් යානා ලොවේ නියමුවා Mig-21.

අද මාතෘකාව ටිකක් වෙනස් දෙයක් ගැන ඒ තමයි මිග් 21 ප්රහාරක යානය ගැන පුදුම හිතෙන විස්තර රාශියක් මෙවර ලිපියෙන් ඔබ හමුවේ තැබිමට තමයි අපි ලැස්ති වෙන්නේ.රුසියානු( එවකට සෝවියට් දේශය ) ගුවන් හමුදා ඉතිහාසයේ වඩාත්ම පුළුල් ලෙස නිෂ්පාදනය කරන ලද සුපර්සොනික් ජෙට් ප්රහාරක යානය වන MiG-21 (බටහිර වාර්තාකරණ නාමය Fish bed) යනු ඇදහිය නොහැකි තරම් ඉහල තාක්ෂණයකින් සමන්වින ගුවන් යානයකි.රටේ ප්රධාන ජෙට් ප්රහාරක ගුවන් යානා නිෂ්පාදකයා වන රුසියානු අභ්යවකාශ සැලසුම් කාර්යාංශය විසින් සෝවියට් සංගමයේ පළමු ජෙට් ප්රහාරක යානය ඇතුළු තාක්ෂණිකව දියුණු මිග් ගුවන් යානා සංවර්ධනය කළේය.MiG යනු 1939 දී Artem Mikoyan සහ Mikhail Gurevich විසින් නිෂ්පාදනය කරන ලද සෝවියට් හමුදා ප්රහාරක ගුවන් යානා පවුලකි.Mikoyan සැලසුම් කාර්යාංශය 1950 ගණන්වල MiG-21 සංවර්ධනය කිරීම ආරම්භ කළේ කඩාවැටීමට ලක්විය හැකි MiG-19 යානා වෙනුවට ය. එහි පළමු ගුවන් ගමන සිදුකරනු ලැබුවේ 1956 දී ය.
1959 දී නිෂ්පාදනය ආරම්භ වූ අතර එය ඉක්මනින්ම සේවයට ඇතුළත් විය. MiG-21 යානය වැඩිම ප්රමාණයක් නිපදවන ජෙට් ගුවන් යානයේ වාර්තාවට හිමිකම් කියයි. ඒකක 10 000 කට වඩා නිෂ්පාදනය කරන ලදී . MiG-21 ප්රහාරක යානය රටවල් 50ක් සමඟ සේවයේ යෙදී සිටියේය. එය යල් පැන ගිය ගුවන් යානයක් වුවද, එය අද දක්වාම රටවල් 20 ක පමණ සේවය කරයි.
MiG-21 කිසිවක් රැඩිකල් නොවීය – එය දැනට පවතින MiGs (17 සහ 19) වල අඛණ්ඩ පැවැත්මකි. එහි පූර්වගාමියා වූ MiG-19 හා සසඳන විට, MIG-21 හි ප්රධාන සැලසුම් වෙනස වන්නේ එහි ත්රිකෝණාකාර ඩෙල්ටා පියාපත් (MIG-19 හි අතුගා දැමූ පියාපත් වලට ප්රතිවිරුද්ධව) වේ. එවැනි වැඩිදියුණු කළ නිර්මාණයේ එහි මූලික වැඩිදියුණු කිරීම් වූයේ එහි වේගය සහ ආයුධ සඳහා වැඩි ධාරිතාවයි. MiG-21 නිර්මාණය සහ තාක්ෂණය සාපේක්ෂව සරල විය. මෙමගින් මෙම ගුවන් යානා විශාල වශයෙන් නිෂ්පාදනය කිරීමට හැකි විය.
1960 දශකය මැද බාගයේදී මෙම යානා සෝවියට් දේශය (වත්මන් රුසියාව )විසින් මැද පෙරදිග රටවල් වලට ලබාදීම සිදු කල අතර ,ඊජීප්තුව,ඉරාන හා ඉරාක ගුවන් හමුදා ඊශ්රායලට එරෙහිව යොදා ගනු ලබනවා.මේ හේතුව නිසා ඊශ්රායල මිග් 21 පිලිබදව දැඩි සැලකිල්ලක් ඊශ්රායලය දක්වනවා .මිග් 21 තුල පවතින විශේෂතා සහ දුර්වලතා විශ්ලේෂණය කිරිමේ අවශ්යතාව ඔවුන්ට තදින්ම දැනෙනවා.ඇ මෙරිකානු රජයෙන්ද මිග් 21 යානයක් පැ හැර ගන්නා ලෙසට ඊශ්රායලයට උපදෙස් ලැබෙනවා.
මෙම මෙහෙයුම නම් කරනුයේ Operation Diamond ලෙසයි.
පළමු උත්සාහයන් දෙක.
යානය අත්පත් කර ගැනීමේ පළමු උත්සාහය ඊජිප්තුවේ මොසාඩ් නියෝජිත ජීන් තෝමස් විසින් සිදු කරනවා. තෝමස් සහ ඔහුගේ කණ්ඩායමට නියමුවෙකු සොයා ගැනීමට නියෝග කරන අතර, ඔහු ඩොලර් 1,000,000 කට ගුවන් යානය ඊශ්රායලයට පියාසර කිරීමට එකඟතාවයකට එනවා. කෙසේ වෙතත්, ඔවුන්ගේ පළමු උත්සාහය අසාර්ථක වෙනවා . ඔවුන් සම්බන්ධ කර ගත් ඊජිප්තු ගුවන් නියමුවෙකු වන ඇඩිබ් හැනා, තෝමස් මිග් යානය කෙරෙහි දක්වන උනන්දුව ගැන බලධාරීන්ට දන්වා සිටිනවා .මේ හේතුවෙන් තෝමස්, ඔහුගේ පියා සහ තවත් පුද්ගලයින් තිදෙනෙකු අත්අඩංගුවට ගෙන ඔත්තු බැලීමේ චෝදනාවට ලක් වෙනවා . තෝමස් සහ තවත් දෙදෙනෙකු 1962 දෙසැම්බරයේදී එල්ලා මරා දමනවා . කණ්ඩායමේ අනෙක් සාමාජිකයින් තිදෙනා දිගු සිරදඬුවම් ලැබුවා . දෙවැනි උත්සාහයත් අසාර්ථක වෙනවා. මොසාඩ් නියෝජිතයන් ඔවුන් සමඟ සහයෝගයෙන් කටයුතු කිරීම ප්රතික්ෂේප කළ ඉරාක ගුවන් නියමුවන් දෙදෙනෙකුට පහර දීම අවසන් කළේ ඔවුන් ටික වේලාවක් නිහඬව සිටීමටයි .
1964 දී ඉරාකයේ උපන් යුදෙව්වෙකු වන යූසුෆ් ටෙහෙරානයේ ඊශ්රායල සේවාවන් සම්බන්ධ කර ගත්තේ ඊශ්රායලය සහ ඉරානය තවමත් රාජ්ය තාන්ත්රික සබඳතා සහ බටහිර යුරෝපය පැවති කාලයක ය. ඔහුට වයස අවුරුදු 10 සිට යූසුෆ් මැරොනයිට් ක්රිස්තියානි පවුලක සේවකයෙකු ලෙස සේවය කර ඇත. ඔහුගේ පෙම්වතියගේ මිතුරිය මුනීර් රෙඩ්ෆා නම් ඉරාක ගුවන් නියමුවෙකු සමඟ විවාහ විය. ඔහුගේ ක්රිස්තියානි මූලයන් හමුදාවේ උසස්වීම වැළැක්වූ නිසා රෙඩ්ෆා කෝපයට පත් විය. ඉරාක කුර්දිවරුන්ට පහර දීමට තමාට අණ දීම ගැනද ඔහු කලබල විය. රෙඩ්ෆා ඉරාකය හැර යාමට සූදානම් බව යූසුෆ්ට වැටහුණා.
මොසාඩ් නියෝජිතවරියක් රෙඩ්ෆා සමඟ මිත්ර විය. බැග්ඩෑඩ්හි තම පවුලෙන් ඈත්ව ජීවත් වීමට තමාට බලකෙරුණු බවත්, ඔහුගේ අණ දෙන නිලධාරීන් ඔහුව විශ්වාස නොකළ බවත්, ඔහුගේ ක්රිස්තියානි ආගම නිසා කුඩා ඉන්ධන ටැංකි සමඟ පමණක් පියාසර කිරීමට අවසර දුන් බවත් ඔහු ඇයට පැවසුවා. ඔහු ඊශ්රායල ජාතිකයන් කෙරෙහි සිය ප්රසාදය පළ කළේය, “ඉතා සුළු මුස්ලිම්වරුන්ට එරෙහිව”. ඊශ්රායල නියෝජිතයන් හමුවීමට යුරෝපයට යාමට Redfa පොළඹවන ලදී. මීර් අමිත් විසින්ම රෙඩ්ෆා සහ බුද්ධි අංශ නිලධාරියෙකු අතර හමුව නිරීක්ෂණය කරන ලද්දේ පීප්-හෝල් එකක් භාවිතා කරමිනි. Redfa හට ඩොලර් මිලියනයක්, ඊශ්රායල පුරවැසිභාවය සහ පූර්ණ කාලීන රැකියාවක් ලබා දෙන ලදී. රෙඩ්ෆා තම ඥාතීන් ඉරාකයෙන් හොර රහසේ ගෙන යන ලෙස ඉල්ලා සිටි අතර ඊශ්රායලය එය කිරීමට එකඟ විය. පසුව රෙඩ්ෆා ඊශ්රායලයට ගියේ ඔහු ගුවන් යානය ගොඩබැස්සවීමට භාවිත කරන ගුවන් තොටුපළ නැරඹීමටය. ඔහු ඊශ්රායල ගුවන් හමුදාවේ අණදෙන නිලධාරී මේජර් ජෙනරාල් මොර්ඩෙචායි “මොටි” හෝඩ් හමුවිය. ඔවුන් අනතුරුදායක ගුවන් ගමන සහ එහි ගමන් මාර්ගය ගැන සාකච්ඡා කළහ.
Redfa ගේ බිරිඳ Betty, ඔවුන්ගේ වයස අවුරුදු තුනේ සහ පහේ දරුවන් දෙදෙනා, ඔහුගේ දෙමාපියන් සහ තවත් පවුලේ සාමාජිකයින් ගණනාවක් රටින් පිටතට මාරු කිරීමට සහාය වීම සඳහා බොහෝ Mossad නියෝජිතයින් ඉරාකය වෙත යවන ලදී. බෙටී සහ ඔවුන්ගේ දරුවන් දෙදෙනා ගිම්හාන නිවාඩුවක් යැයි සිතූ දේ සඳහා පැරිසියට ගියහ. සිදුවීමට යන දේ සඳහා ඇයව සූදානම් කරන බවට පොරොන්දු වූ රෙඩ්ෆා ඇයට කිසිවක් කීවේ නැත. ඇගේ නව ඊශ්රායල විදේශ ගමන් බලපත්රය තිබූ මොසාඩ් නියෝජිතයෙකු විසින් බෙටී සම්බන්ධ කර ගත් විට, ඇය මුලදී දැඩි කලබලයට පත් වූ අතර ඇය සන්සුන් වීමට පෙර ඉරාක තානාපති කාර්යාලයට සම්බන්ධ වන ලෙස තර්ජනය කළාය.පවුලේ අනෙකුත් සාමාජිකයින් ඉරාන දේශසීමාව වෙත ගෙන යන ලද අතර, එහිදී කුර්දි ගරිල්ලන් ඔවුන්ට ඉරානයට යාමට උදව් කළ අතර, එතැන් සිට ඔවුන් ඊශ්රායලයට ගෙන යන ලදී.
1966 අගෝස්තු 16 වෙනිදා වෙනස් වීමට අවස්ථාව උදා විය. රෙඩ්ෆා උතුරු ජෝර්දානයට ඉහළින් පියාසර කරමින් සිටියදී, ඔහුගේ ගුවන් යානය රේඩාර් මගින් ලුහුබැඳ ගියේය. ජෝර්දාන වැසියන් සිරියාව හා සම්බන්ධ වූ නමුත් යානය සිරියානු ගුවන් හමුදාවට අයත් බවත් පුහුණු මෙහෙයුමක යෙදී සිටි බවත් සහතික විය. රෙඩ්ෆාගේ ගුවන් යානය ඊශ්රායලයට ළඟා වූ විට, ඔහුව ඊශ්රායල ගුවන් හමුදාවේ Dassault Mirage III යානා දෙකක් විසින් මුණගැසුණු අතර, එය ඔහුව Hatzor හි ගොඩබෑමකට රැගෙන ගියේය. පසුව මාධ්ය හමුවකදී රෙඩ්ෆා කියා සිටියේ තමන් යානය ගොඩ බැස්සවූයේ “අන්තිම ඉන්ධන බින්දුව” මත බවයි.අවසානයේ ඊශ්රායලයේ hatzor uvance ගුවන් තොටුපලට මිග් 21 යානය නිරුපද්රිතව ගොඩබානවා.
යානය පැහැර ගත් බවට වාර්තාවීමෙන් අනතුරුව රුසියාව සහ ඉරාකය විසින් එය නැවත භාර දෙන ලෙස ඊශ්රායලයෙන් ඉල්ලා සිටියත් එම ඉල්ලීම ඊශ්රායලය විසින් ප්රතික්ෂේප කරනවා.1968 වසරේදී ඇමෙරිකානු රජයේ ඉල්ලීම මත පැහැරගත් මිග් 21 යානය ඇමෙරිකානු ගුවන් හමුදාවට බාර කරනවා.මිග් 21 යානය ඇමෙරිකාවේ විශ්ලේෂණයෙන් පසුව නැවතත් ඊශ්රායලට බාර දෙනවා.එම යානය මේ වනවිට hartzam ගුවන් හමුදා කෞතුකාගාරයෙ තැන්පත් කරලා තියෙනවා.මෙම සිද්දීන් එකතු කරගෙන චිත්රපටියක් පවා නිෂ්පාදනය වී තිබෙනවා .එම චිත්රපටියේ නම Steal the Sky (1988) .මේ වගේ තවත් විශ්මයජනක ලිපියක් සමගින් ඊළග සතියෙත් හමුවෙමු.
පිටපත – ඉසුරු අබේසිංහ