සොයන්න
උණුසුම් පුවත්

AI සමගින් සම්මිශ්‍රණය වූ අධ්‍යාපනයේ නව මානය​

තාක්ෂණයේ දියුණුවත් සමඟ අපගේ ජීවිතයේ සෑම අංශයකටම කෘත්‍රිම බුද්ධිය (AI) බලපෑම් කරමින් සිටී. කෘත්‍රිම බුද්ධිය අධ්‍යාපන ක්ෂේත්‍රයේ විප්ලවීය වෙනසක් ඇති කරමින් සිටින බව පැහැදිලි ය. ChatGPT, Bard වැනි විසල් භාෂා ආකෘති මගින් අධ්‍යාපන ක්‍රියාවලියට නව මානයක් එක් කර ඇත. මෙම තාක්ෂණික දියුණුව අවස්ථා සහ අභියෝග යන දෙඅංශයෙන්ම බලපෑම් ඇති කරයි. මෙම ලිපියෙන් අපි අධ්‍යාපනයේ කෘත්‍රිම බුද්ධියේ භූමිකාව පිළිබඳව ගැඹුරින් විමසා බලමු.

කෘත්‍රිම බුද්ධිය යනු මිනිස් මොළය මෙන් සිතීමට, ඉගෙනීමට සහ ගැටලු විසඳීමට හැකි පරිගණක පද්ධති නිර්මාණය කිරීමේ තාක්ෂණයයි. එය දත්ත විශ්ලේෂණය, රටා හඳුනාගැනීම සහ තීරණ ගැනීම වැනි කාර්යයන් සඳහා යෙදවිය හැකිය. අධ්‍යාපනයේදී, කෘත්‍රිම බුද්ධිය ගුරුවරුන්ට සහ සිසුන්ට විවිධ ආකාරයෙන් උපකාර කරයි.

කෘත්‍රිම බුද්ධිය භාවිතයෙන් සෑම සිසුවෙකුගේම අධ්‍යාපනික අවශ්‍යතා සහ ඉගෙනුම් රටාවන්ට ගැලපෙන පරිදි අධ්‍යාපනය සැකසිය හැකිය. උදාහරණ ලෙස, ස්ටැන්ෆර්ඩ් විශ්වවිද්‍යාලය විසින් නිර්මාණය කරන ලද “Inquire” නම් මෘදුකාංගය, iPad උපාංග සඳහා නිර්මාණය කර ඇති අතර එමගින් සිසුන්ට පාඨක​ අන්තර්ගතය සමීප කර දෙයි. එමෙන්ම Knewton වැනි AI-පාදක වේදිකා සිසුන්ගේ ප්‍රගතිය නිරීක්ෂණය කර, ඔවුන්ගේ දුර්වලතා හඳුනාගෙන, ඒ අනුව පාඨමාලා අන්තර්ගතය සකස් කරයි. මෙමගින් සෑම සිසුවෙකුටම තම වේගයෙන් ඉගෙන ගැනීමට හැකි වන අතර, අවශ්‍ය පරිදි අමතර සහාය ලබා ගත හැකිය.

කෘත්‍රිම බුද්ධිය භාවිතයෙන් සිසුන්ගේ දැනුම තක්සේරු කිරීමේ ක්‍රමවේද වැඩිදියුණු කළ හැකි ය. සාම්ප්‍රදායික ඇගයුම් ක්‍රම බොහෝ විට ඒකාකාරී වන අතර සමහර විට සිසුන්ට මානසික පීඩනයක් ඇති කරයි. කෘත්‍රිම බුද්ධිය භාවිතයෙන් මෙම ගැටලු විසඳිය හැකි ය. උදාහරණයක් ලෙස, හාවර්ඩ් විශ්වවිද්‍යාලයේ “Reach Every Reader” ව්‍යාපෘතිය මගින් නව ඇගයුම් ක්‍රම හඳුන්වා දී ඇත. තවද, ෆ්ලොරිඩා ප්‍රාන්ත විශ්වවිද්‍යාලය සහ MIT විසින් අධ්‍යාපනික ක්‍රීඩා නිර්මාණය කර ඇති අතර, ඒවා මගින් සිසුන්ගේ ඉගෙනීම් මට්ටම් තක්සේරු කිරීමට හැකි වේ.

Duolingo වැනි සමාගම් කෘත්‍රිම බුද්ධිය සහ යන්ත්‍ර ඉගෙනුම් තාක්ෂණය භාවිතා කරමින් භාෂා කුසලතා ඇගයීම සඳහා නව ක්‍රමවේද අත්හදා බලමින් සිටී. මෙවැනි පද්ධති මගින් සරල ප්‍රශ්නවලින් ආරම්භ කර, සිසුවාගේ පිළිතුරු මත පදනම්ව ක්‍රමයෙන් සංකීර්ණ ප්‍රශ්න ඉදිරිපත් කරයි. මෙමගින් සිසුවාගේ දැනුම් මට්ටම වඩාත් නිවැරදිව තක්සේරු කළ හැකි ය.

තවද , AI පාදක විශ්ලේෂණ මෙවලම් මගින් සිසුන්ගේ කාර්ය සාධනය පිළිබඳ වටිනා අන්තර්දෘෂ්ටි සපයයි. උදාහරණයක් ලෙස, Civitas Learning වැනි වේදිකා සිසුන්ගේ දත්ත විශ්ලේෂණය කර, අසමත් වීමේ අවදානම සහිත සිසුන් හඳුනා ගැනීමට උපකාරී වේ. මෙමගින් කලින්ම මැදිහත් වීමට සහ සහාය සැපයීමට අධ්‍යාපන ආයතනවලට හැකි වේ.

AI-පාදක චැට්බොට් සහ වර්චුවල් සහායකයන් මගින් සිසුන්ට පැය 24 පුරා සහාය සැපයිය හැකිය. Georgia Tech හි Jill Watson AI සහායක ආචාර්යවරයා වැනි වැඩසටහන් මගින් සිසුන්ගේ සාමාන්‍ය ප්‍රශ්නවලට පිළිතුරු සැපයීම සහ මාර්ගෝපදේශනය සැපයීම සිදු කරයි. මෙය ගුරුවරුන්ගේ කාලය ඉතිරි කරන අතරම සිසුන්ට ක්ෂණික සහාය ලබා දෙයි.

එසේම, කෘත්‍රිම බුද්ධිය විශේෂ අධ්‍යාපනික අවශ්‍යතා සහිත සිසුන්ට සහාය වීම සඳහා භාවිතා කළ හැකිය. උදාහරණයක් ලෙස, AI-පාදක පෙළ-සිට-කථන (text-to-speech) තාක්ෂණය දෘෂ්‍යාබාධිත සිසුන්ට පෙළපොත් සහ වෙනත් අධ්‍යාපනික ද්‍රව්‍ය වෙත ප්‍රවේශ වීමට උපකාර කරයි. ඇසීමේ දුෂ්කරතා ඇති සිසුන් සඳහා AI-පාදක උපසිරැසි නිර්මාණය කිරීමේ මෙවලම් ද වැදගත් වේ.

අධ්‍යාපනයේදී රොබෝ තාක්ෂණය භාවිතය ද​ වැඩි වෙමින් පවතී. NAO සහ Pepper වැනි මානව හැඩයේ රොබෝවරුන් විශේෂයෙන් ඕටිසම් ස්පෙක්ට්‍රම් ආබාධ සහිත ළමුන්ට උගැන්වීම සඳහා භාවිතා කෙරේ. මෙම රොබෝවරුන්ට AI භාවිතා කරමින් සිසුන්ගේ ප්‍රතිචාර හඳුනාගෙන ඒ අනුව ප්‍රතිචාර දැක්විය හැකිය. ඉදින්, කෘත්‍රිම බුද්ධිය මාර්ගගත අධ්‍යාපනය වඩාත් පුළුල් සහ ප්‍රවේශ විය හැකි තත්ත්වයකට පත් කර ඇත. Coursera සහ edX වැනි වේදිකා AI භාවිතා කරමින් විශාල සංඛ්‍යාවක සිසුන් සඳහා පාඨමාලා සැපයීම, ප්‍රගතිය නිරීක්ෂණය කිරීම සහ ඇගයීම් පැවැත්වීම සිදු කරයි. AI-පාදක අන්තර්ගත නිර්දේශ පද්ධති මගින් සිසුන්ට ඔවුන්ගේ උනන්දුව සහ ඉලක්කවලට ගැලපෙන පාඨමාලා සොයා ගැනීමට උපකාර කරයි.

එමෙන්ම, ගුරුවරුන්ගේ කාලය ඉතිරි කර ගැනීමට AI භාවිතා කළ හැකිය. Gradescope වැනි මෘදුකාංග මගින් රචනා සහ විවෘත ප්‍රශ්න ඇතුළු විවිධ ආකාරයේ පිළිතුරු ස්වයංක්‍රීයව ලකුණු කළ හැකිය. මෙය ගුරුවරුන්ට වඩා වැදගත් කටයුතු සඳහා කාලය වෙන් කිරීමට ඉඩ සලසයි.

AI මගින් අධ්‍යාපනික අන්තර්ගත නිර්මාණය කාර්යක්ෂම කළ හැකිය. සමහර මෘදුකාංග AI භාවිතා කරමින් පාඨමාලා සැලසුම් සහ විභාග ප්‍රශ්න ජනනය කරයි. Quillionz වැනි මෙවලම් මගින් කියවීමේ අවබෝධය පරීක්ෂා කිරීම සඳහා ස්වයංක්‍රීයව ප්‍රශ්න ජනනය කරයි. මෙය ගුරුවරුන්ට අන්තර්ගත නිර්මාණයට ගත වන කාලය අඩු කර ගැනීමට උපකාරී වේ. එමෙන්ම, මාර්ගගත පරීක්ෂණවලදී සහ ඇගයීම්වලදී AI භාවිතා කරමින් වංචා හඳුනා ගැනීම සහ වැළැක්වීම සිදු කළ හැකිය. Proctorio වැනි මෘදුකාංග විභාග අතරතුර සිසුන්ගේ හැසිරීම නිරීක්ෂණය කර, සැක සහිත ක්‍රියාකාරකම් හඳුනා ගනී. මෙය අධ්‍යාපනික ආයතන වලට අවංකභාවය පවත්වා ගැනීමට උපකාර කරයි.

AI භාවිතයෙන් පාසල් සහ විශ්වවිද්‍යාලවල පරිපාලන කටයුතු කාර්යක්ෂම කළ හැකිය. AI-පාදක චැට්බොට් මගින් ඇතුළත් වීමේ විමසීම් හැසිරවීම, ශිෂ්‍ය ලේඛන කළමනාකරණය සහ කාලසටහන් සැකසීම වැනි කාර්යයන් ස්වයංක්‍රීය කළ හැකිය. මෙමගින් කාර්ය මණ්ඩලයට වඩාත් වැදගත් කටයුතු කෙරෙහි අවධානය යොමු කළ හැකිය.

කෘත්‍රිම බුද්ධිය අධ්‍යාපනයට සැලකිය යුතු ප්‍රතිලාභ ගෙන එන අතරම, එය විවිධ අභියෝග ද මතු කරයි. ප්‍රතිලාභ අතර, සෑම සිසුවෙකුගේම අවශ්‍යතා සපුරාලන පුද්ගලීකරණය කළ ඉගෙනුම් අත්දැකීම්, ස්වයංක්‍රීයකරණය හරහා පරිපාලන සහ ඇගයීම් කටයුතුවල කාර්යක්ෂමතාව, මාර්ගගත අධ්‍යාපනය සහ AI සහායකයන් මගින් වැඩි පිරිසකට අධ්‍යාපනය ලබා ගැනීමේ හැකියාව, සිසුන්ට සහ ගුරුවරුන්ට ලබා දෙන තත්‍ය කාලීන ප්‍රතිපෝෂණ, සහ නව ඉගැන්වීමේ හා ඉගෙනීමේ ක්‍රම සඳහා අවස්ථා සැලසීම යන කරුණු ඇතුළත් වේ. කෙසේ වෙතත්, මෙම තාක්ෂණය භාවිතයේදී මතුවන අභියෝග ද සැලකිල්ලට ගත යුතුය. මේවා අතර සිසුන්ගේ දත්ත ආරක්ෂාව සහ පෞද්ගලිකත්වය සුරැකීම, සියලු සිසුන්ට AI තාක්ෂණය වෙත සමාන ප්‍රවේශයක් තහවුරු කිරීම, ගුරු-සිසු අන්තර්ක්‍රියා අඩු නොවන ආකාරයට AI භාවිතා කිරීම, පාසල් සහ ගුරුවරුන් නව තාක්ෂණය භාවිතයට සූදානම් කිරීම, සහ AI භාවිතයේදී මතුවන සදාචාරාත්මක ගැටලු විසඳීම ඇතුළත් වේ. මේ සියලු කරුණු සැලකිල්ලට ගනිමින්, AI තාක්ෂණය අධ්‍යාපන ක්ෂේත්‍රයට සාර්ථකව ඒකාබද්ධ කිරීම සඳහා සැලසුම් සහගත ප්‍රවේශයක් අවශ්‍ය වේ.

ශ්‍රී ලංකාවේ තත්ත්වය

ශ්‍රී ලංකාවේ අධ්‍යාපන ක්ෂේත්‍රයේ කෘත්‍රිම බුද්ධිය භාවිතය තවමත් මුල් අවධියේ පවතී. කෙසේ වෙතත්, මෙම තාක්ෂණය භාවිතය වැඩි වෙමින් පවතින බව පෙනේ. උදාහරණ වශයෙන්, කොවිඩ්-19 වසංගතය හේතුවෙන් මාර්ගගත අධ්‍යාපනය වේගයෙන් වර්ධනය විය.  එම නිසා, AI-පාදක මාර්ගගත ඉගෙනුම් වේදිකා භාවිතය වැඩි වෙමින් පවතී.

අනාගතයේදී කෘත්‍රිම බුද්ධිය අධ්‍යාපන ක්ෂේත්‍රයේ තවදුරටත් වැදගත් කාර්යභාරයක් ඉටු කරනු ඇතැයි අපේක්ෂා කෙරේ. සමහර විද්වතුන් AI-පාදක “ස්මාර්ට් පාසල්” පිළිබඳ අදහස් දක්වති. මෙවැනි පාසල්වල සෑම අංශයක්ම – ඉගැන්වීම, ඇගයීම, පරිපාලනය – AI මගින් ඉහළ නංවනු ඇත. AI සහ virtual reality (VR) තාක්ෂණය ඒකාබද්ධ කිරීම මගින් වඩාත් සිත් ගන්නා සුළු ඉගෙනුම් අත්දැකීම් නිර්මාණය කළ හැකි වනු ඇත. උදාහරණයක් ලෙස, ඉතිහාසය ඉගෙන ගන්නා සිසුන්ට AI-නිර්මිත ඓතිහාසික චරිත සමඟ අන්තර්ක්‍රියා කිරීමට හැකි වනු ඇත. මීට අමතරව, AI මගින් ජීවිතකාලය පුරා ඉගෙනීම සඳහා නව අවස්ථා උදා කරනු ඇත. වැඩිහිටි අධ්‍යාපනය සහ වෘත්තීය පුහුණුව සඳහා AI-පාදක පුද්ගලීකරණය කළ ඉගෙනුම් වැඩසටහන් වැඩි වැඩියෙන් භාවිතා වනු ඇත.

කෘත්‍රිම බුද්ධිය අධ්‍යාපන ක්ෂේත්‍රය සැලකිය යුතු ලෙස වෙනස් කරමින් සිටී. එය පුද්ගලීකරණය කළ ඉගෙනුම, කාර්යක්ෂම ඇගයීම්, සහ වඩා පුළුල් ප්‍රවේශය වැනි විශාල ප්‍රතිලාභ ගෙන එන අතරම, පෞද්ගලිකත්වය, සමානාත්මතාව සහ සදාචාරය වැනි ගැටලු ද මතු කරයි. AI තාක්ෂණය වඩාත් දියුණු වන විට, අධ්‍යාපන ක්‍රමය තුළ එය සාර්ථකව ඒකාබද්ධ කිරීම සඳහා සැලසුම් සහගත ප්‍රවේශයක් අවශ්‍ය වේ. ගුරුවරුන් පුහුණු කිරීම, යටිතල පහසුකම් වැඩිදියුණු කිරීම, සහ AI භාවිතය සඳහා මාර්ගෝපදේශ සැකසීම ඉතා වැදගත් වේ. ශ්‍රී ලංකාව වැනි සංවර්ධනය වෙමින් පවතින රටවල්, AI තාක්ෂණය මගින් අධ්‍යාපනයේ ගුණාත්මකභාවය සහ ප්‍රවේශ්‍යතාව වැඩි දියුණු කිරීමට ඇති හැකියාව සලකා බැලිය යුතුය. කෙසේ වෙතත්, මෙය සිදු කළ යුත්තේ දේශීය සන්දර්භය සහ අවශ්‍යතා සැලකිල්ලට ගනිමිනි.

අවසාන වශයෙන්, කෘත්‍රිම බුද්ධිය අධ්‍යාපනයේ අනාගතය හැඩගැස්වීමේ ශක්තිමත් මෙවලමක් වනු ඇත. එහෙත්, එය මානව මැදිහත්වීම සහ මඟපෙන්වීම වෙනුවට ඒවාට සහාය වන ලෙස භාවිතා කළ යුතුය. AI සහ මානව දක්ෂතා අතර නිසි සමතුලිතතාවයක් පවත්වා ගැනීමෙන් අපට වඩා හොඳ, සාධාරණ සහ පුළුල් අධ්‍යාපන ක්‍රමයක් කරා ළඟා විය හැකි වනු ඇත.

Tags